Luk X
Profil

- Som sygeplejerske har jeg mødt mennesker med sygdomme forårsaget af den mad man spiser. Mange mennesker har en hverdag uden motion og spiser forkert pga. manglende kendskab til hvad rigtig kost og motion har af betydning for helbredet. Jeg har erfaring og viden indenfor hudsygdomme, hjertekarsygdomme, diabetes.

- Som idrætslærer har jeg arbejdet i foreningslivet og oplevet på tæt hold, hvad motion betyder for mennesker både fysisk og psykisk. Jeg har undervist i idræt, gymnastik og løb.

- Som kostrådgiver ved jeg hvad kosten betyder for sundhed og sygdom. Ligeledes hvilken kost det er vigtigt at spise for at undgå sygdomme uden ende i en ond cirkel med nedsat livskvalitet og et kortere liv.

 

Jeg glæder mig til at møde dig

 

Med venlig hilsen

Line Friedmann lfp@kosteriet.dk eller tlf. 28698098

Kostrådgiver

Luk X
Priser

1. Livsstilsændring med sundhedstjek  og vægtkontrol (ca. 1 times varighed) samt adgang til deltagelse i ugens workshop 600kr.

Opfølgning ca. 15 min. 200 kr.

2. Par forløb med sundhedstjek og evt. vægtkontrol 900kr.

 Opfølgning  ca. ½ time 300kr.

Luk X
Motion og kost

Kostens sammensætning har betydning for, om man kan holde vægten, tager på eller taber sig. Vi har alle brug for både proteiner, kulhydrater, fedt, vitaminer og mineraler.
Det er meget nemt at udvikle dårlige madvaner i en travl hverdag, hvor man netop har brug for god og nærende mad for at kunne klare dagens opgaver. Og det er dobbelt så svært at komme af med uvanerne igen.

Men det kan sagtens lade sig gøre og det er vigtigt at man tager det alvorligt, før det fører til sygdomme.

Hvis man gennem længere tid har udviklet dårlige kostvaner og spist mad med for højt fedt og sukkerindhold, vil det automatisk sætte sig på sidebenene. Ofte kan det resultere i mindre overskud i hverdagen, måske flere dage med manglende energi, tendens til hovedpine og irritabilitet samt koncentrationsbesvær. Dette kan medføre at man kan havne i sofaen og har svært ved at komme op før man skal i seng. Og så har man balladen..

Den mad man skal spise, skal give energi og kræfter. Derfor er det vigtigt at vide, hvad man har brug at spise for at få overskud og velvære.

Det er vigtigt at vide, hvor meget man kan og skal spise dagligt for at holde vægten, undgå fedt på maven, forebygge livsstilssygdomme samt opnå en tilfredshed med sig selv.

Kost og motion hører sammen. Den mad man spiser skal fordøjes ordentligt. Derfor er man nød til at bevæge sig.

Efter et måltid stiger blodets indhold af sukker og fedt. Når man er aktiv og motionerer dagligt, har man muskler som straks kan bruges til at  afhjælpe  de for  høje koncentrationer  i blodet, og normalisere dem. Ved langvarig inaktivitet vil kroppen lide under konstant for høje koncentrationer i blodet og dette vil på længere sigt medføre overvægt.

Kroppens værste fjende er fedt på maven. Det er desværre ikke kun udseendet det går ud over. Ofte sætter fedtet sig også indvendig omkring de vigtige organer. I blodkarrene sætter fedtet sig ligeledes fast og der bliver mindre plads til det frisk iltede blod, som skal føres rundt i kroppen til glæde for organerne. I for mange tilfælde kan fedtet i karrene give for højt blodtryk og fare for blodprop.

Der findes mange måder at bevæge sig på. Kroppen er i princippet ligeglad hvordan, men den har det ikke optimalt, hvis ikke den er i gang hver dag.

Sundhedsstyrelsen anbefaler at man er moderat fysisk aktiv min. 30 minutter hver dag, udover det men laver i hverdagen. Det giver en nedsat risiko på 30% for at få  en hjertesygdom, type 2 diabetes, brystkræft og tarmkræft.

Derfor er det vigtigt at indarbejde gode spise og motionsvaner i din hverdag og det er her jeg kan hjælpe.

Luk X
Jeg kan hjælpe dig

Det er heldigvis meget enkelt. Grib et målebånd, og mål stående i afslappet tilstand omkredsen af taljen 2 cm over navlehøjde.

Som kvinde. Er du mere end 80 cm?
Som mand. Er du mere end 94 cm?
Dyrker du under ½ times motion om dagen?
Er du forvirret over alle de forskellige myter om hvad du skal spise for at være sund?
Føler du dig tit uoplagt og har hovedpine?
Mangler du overskud og glæde?
Har du fået konstateret diabetes 2?
Har for højt blodtryk?
Er du overvægtig?
Har du psoriasis?
Har du gigt?
Har du pco?

Ring på telefon nr.28698098 eller mail: lfp@kosteriet.dk

Du er altid velkommen.

Luk X
Et forløb

Gennem et forløb vil du blive bevidst om hvilken kost, der er til gavn for dig alt efter din smag. I fællesskab finder vi frem til valg af motion der passer til dig i din hverdag. Det er godt at få indarbejdet gode vaner som kan holde resten af livet.

Praktisk vil det forgå på følgende måde:

- Efter behov udføres et sundhedstjek, som indeholder blodtryk og kolesterolmåling.
- Du bliver vejet og målt. Din hofte, talje omkreds bliver vurderet
- Jeg udregner dit BMI
- Jeg vurderer dit daglige basalstofskifte, BMR
- Jeg vil tjekke din fedtprocent og din muskelmasse
- Jeg vejleder dig i dit daglige energiindtag, for at du kan holde din vægt .

 Hvis du har behov får at tabe dig, vil jeg vurdere dit daglige energibehov, så du kommer af med de overflødige kilo.

- Jeg vil vejlede dig i hvordan du regner dit daglige energiindtag ud og komme med gode råd om hvilke madvarer du skal spise.
- Jeg udarbejder en kostplan som skal være praktisk for dig i din hverdag.
- Gennem forløbet vil du blive tilbudt at deltage i aktiviteter så som gåture, cykelture og evt. løb imens du er i et forløb Kig i rubrikken workshop.
- Når du sættes i gang med et vægttabsforløb, vil jeg gerne se dig til

 Kontrol og vejning 1 gang ugentligt i 4 uger. Derefter aftaler vi at mødes efter behov.